
Litkey
Litkey steht für “Literacy as the key to social participation: Psycholinguistic perspectives on orthography instruction and literacy acquisition”, ein Verbundprojekt, das von der VolkswagenStiftung von 2015 bis 2022 als Teil der Förderlinie “Herausforderungen für Wissenschaft und Gesellschaft” gefördert wird.
Wir haben auf diesen Seiten Informationen zu den vier Teilprojekten im Litkey-Projekten zusammengestellt für Lehrer:innen und Erzieher:innen sowie Eltern und Erziehungsberechtigte und für Interessierte Fachkolleg:innen. Wir danken allen teilnehmenden Kindern und ihren Eltern und den erwachsenen Proband:innen, die an unseren Studien teilgenommen haben, sowie allen beteiligten Schulen und Einrichtungen für die Kooperation. Ohne Sie wäre das Projekt nicht durchführbar gewesen. Wir sind der VolkswagenStiftung sehr dankbar für die Förderung des Projekts und die wohlwollende Begleitung, mit der sie jeder erneuten Anfrage um eine kostenneutrale Verlängerung zugestimmt hat.
Welcome to the Litkey project pages!
Litkey is short for “Literacy as the key to social participation: Psycholinguistic perspectives on orthography instruction and literacy acquisition”, a collaborative research project funded by the Volkswagen Foundation as part of the research initiative “Key Issues for Research and Society”. On these pages, we present the project as a whole and each of a total of four project strands for all those who might be interested in what we do - interested colleagues and fellow scientists as well as preschool and primary school teachers and, of course, parents who want to know more about what we do (in German).
For each group of addressees, we provide a general introduction to the project as a whole as well as to each of the project strands. The pages are mostly written in German, except for those written for fellow scientists, some of whom might not be able to read German. If you are interested in German translations of these pages, please do not hesitate to contact us.